Govorno – jezični razvoj djeteta

Govorno – jezični razvoj djeteta


Govorno – jezični razvoj djeteta

 

Svi mi smo nebrojeno puta čuli bebe kako počinju pričati. Nema ništa smješnije nego slušati dječje „bisere“ i razne novotvorenice koje izuste dok tek uče govoriti. Sigurno ste i sami nekada pomislili „Kako preslatko, neka taj period što duže potraje, presladak je i presmiješan!“. No, sve je prolazno i djeca rastu kao gljivice, dok se ni ne okrenemo. Ali što ako taj period tepanja i pogrešnog izgovora zaista potraje?

Slika na kojoj se prikazuje na zatvorenom, mlado, osoba, dijete

Opis je automatski generiran

Govor je osnovni način komunikacije. Za uspješan razvoj jezika i govora moramo imati zadovoljene određene preduvjete: dobro zdravlje, uredno razvijeni govorni organ i sluh, uredan intelektualni razvoj i naravno stimulativno okruženje.

Predgovorno razdoblje počinje čim se dijete rodi i traje do 9.mjeseca života. Govorno razdoblje počinje pojavom prve riječi sa značenjem (najčešće od 9.mjeseca) i traje do 15.mjeseca. Prve rečenice se javljaju od 18. mjeseca do 24. mjeseca, a usvajanje gramatičnosti i naglo širenje vokabulara počinje od druge do treće godine djetetova života.

Slika na kojoj se prikazuje osoba, na zatvorenom, torta, zid

Opis je automatski generiran

Razvoj govora i jezika važan je pokazatelj ukupnog razvoja djeteta. Ranim prepoznavanjem odstupanja od urednog govorno – jezičnog razvoja i pravodobnom intervencijom moguće je spriječiti nastanak poremećaja koji bi se kasnije negativno odražavali na cjelokupni razvoj djeteta. Evo mali podsjetnik na uredan i usporeni govorno – jezični razvoj.

 

Dob djeteta

Uredan govorno – jezični razvoj

Simptomi usporenog razvoja

0 – 3 mj.

  • Sluša glasove i zvukove iz okoline
  • Izražava raspoloženje plakanjem, smijanjem, glasanjem
  • Plače različito za različite potrebe
  • Ispušta zvukove dok mu se netko obraća
  • Širi oči i smiješi se kad čuje poznati glas ili vidi poznato lice
  • Voli kad mu se govori
  • Glasa se dugim vibrirajućim samoglasnicima
  • Ne reagira na jake zvukove

3 – 6 mj.

  • Očima traži izvor zvuka
  • Grleno se glasa u igri ili kad je samo
  • Voli kad mu se pjeva
  • Glasa se različitim glasovima uključujući p, b i m
  • Ne reagira na poznati glas
  • Ne pokazuje interes za zvučne igračke

 

6 – 9 mj.

  • Razvija se slogovanje i brbljanje s dugim i kratkim glasovima npr. (ba-ba, ma-ma-ma, tttttttt)
  • Oponaša glasove odraslih
  • Maše rukom u znak pozdrava govoreći „pa-pa“ i šalje poljubac
  • Ne imitira glasove odraslih
  • Ne smije se glasno

9 – 15 mj.

  • Izgovara 1 do 2 riječi sa značenjem (npr. mama, pa-pa, papa (jede), ne…)
  • Sluša dok mu se govori
  • Prepoznaje i razumije česte riječi
  • Razumije i izvršava jednostavne upute (npr. „baci loptu“)
  • Pogledom traži imenovani predmet
  • Odmahuje glavom u značenju „ne“
  • Odgurava stvari od sebe koje ne želi
  • Reagira na svoje ime
  • Pruža ruke da ga se primi
  • Ne javlja se prva riječ sa značenjem
  • Ne odaziva se na svoje ime
  • Nema kontakt s očima sa sugovornikom
  • Ne brblja

 

15 – 18 mj.

  • Govori najmanje 5 - 20 riječi
  • Na zahtjev pokazuje imenovani dio tijela
  • Koristi rečenice koje se sastoje od 1 do 2 riječi (npr. ide pa-pa, daj piti…)
  • Traži „daj još“
  • Pokazuje 1 do 2 predmeta na slikama
  • Pokazuje što želi
  • Donosi stvari da ih pokaže drugima
  • Ne govori najmanje 5 riječi
  • Ne razumije „pa-pa“ i ne govori to
  • Ne razumije jednostavne upute ili pitanja
  • Ne razumije „ne“
  • Ne razumije geste i ne koristi ih

18 mj. – 2 god.

  • Koristi 50 prepoznatljivih riječi
  • Oponaša glasanje životinja
  • Koristi 2 riječi u rečenici (npr. beba papa)
  • Koristi negacije: nema, ne
  • Počinje koristiti zamjenice: ja, , moje, ti
  • Zna pokazati 5 dijelova tijela
  • Zna pokazati i imenovati svakodnevne stvari
  • Ponavlja riječi koje čuje
  • Razumije pitanja tko, što, gdje
  • Ne razumije i ne izvršava jednostavne upute (npr. donesi žlicu, dođi ovamo…)
  • Ne imitira riječi
  • Ne koristi 2 riječi u rečenici
  • Ne pokazuje dijelove tijela na upit
  • Nema simboličke igre

 

2 – 3 god.

  • Prosječan trogodišnjak koristi 900 riječi
  • Pitanje „zašto“ je sve češće
  • Koristi rečenicu od 2 – 3 riječi
  • Počinje koristiti prošlo i buduće vrijeme
  • Razlikuje značenje iskaza idi-stani, gore-dolje, veliko-malo
  • Shvaća opasnosti
  • Pita jednostavna pitanja
  • Može imenovati gotovo sve što želi
  • Sluša kratke priče
  • Razumije i izvršava upute s 2 radnje (npr. odi u sobu i donesi knjigu)
  • Ne odgovara na jednostavna pitanja
  • Govor je nerazumljiv ukućanima
  • Ne postavlja pitanja
  • Ne koristi jednostavne rečenice
  • Ne voli slušati priče ili pjesmice

3 – 4 god.

  • Koristi rečenicu od 3 – 4 riječi
  • Zna svoje ime, spol, godine
  • Razumije i izvršava upute s 3 radnje (npr. odi u sobu i donesi knjigu i loptu)
  • Priča kraće priče
  • Sluša priče oko 10 min.
  • Objašnjava kad ga sugovornik ne razumije
  • Prilagođava svoj govor kada priča s mlađima od sebe
  • Imenuje krug
  • Nema bogat vokabular
  • Okolina ga ne razumije
  • Ne izgovara većinu glasova
  • Ne razumije uputu sa 2 ili 3 radnje
  • Nema interakciju s drugom djecom

4 – 5 god.

  • Koristi rečenicu od 4 – 6 riječi
  • Priča duge priče
  • Pita za značenje riječi
  • Mehanički broji do 10, s pokazivanjem do 5
  • Koristi sve vrste riječi gramatički ispravno
  • S 4 godine imenuje kvadrat, a s 5 godina trokut
  • Ima mali fond riječi s kojima se koristi
  • Jednostavna rečenica
  • Izostavlja glasove
  • Ima česte gramatičke greške
  • Ne imenuje boje
  • Ne razumije i ne koristi prijedloge
  • Ne razumije značenje riječi

5 – 6 god.

  • Izgovor svih glasova je pravilan
  • Koristi pojmove jučer – danas – sutra
  • Koristi složene rečenice sa svim vrstama riječi gramatički ispravno
  • Pričanje priče je po slijedu događaja
  • Prepoznaje i imenuje geometrijske oblike
  • Pokazuje interes za slova i brojeve
  • Zna napisati svoje ime
  • Prisutne pogreške u izgovoru glasova
  • Prisutne gramatičke greške
  • Ne zna pjesmice, priče
  • Ne sjeća se važnih događaja i ne može ih ispričati
  • Ima teškoće s razumijevanjem i korištenjem riječi (npr. iznad, pored, nisko – visoko…)

6 – 7 god.

  • Imenuje dane u tjednu
  • Vodi duge razgovore
  • Usvaja apstraktne pojmove (npr. sreća, ljubav, ljubomora…)
  • Lako koristi složene rečenične strukture
  • Pričanje uključuje likove, teme, događaje
  • Pojačan interes za slova, brojeve, pisanje
  • Uspostavlja se veza slovo – glas
  • Usvaja glasovnu analizu i sintezu (imenovati prvi i zadnji glas u riječi, rastaviti riječ na glasove, spojiti glasove u riječ)
  • Poznaje slova, počinje pisati
  • Siromašan rječnik
  • Ne razumije apstraktne pojmove
  • Rečenica je jednostavne strukture
  • Ne razlikuje slova i brojeve
  • Teško pamti
  • Nije usvojena glasovna svjesnost

 

babyhelp_logo                                                                                                     BabyHelp team  

Karmela Bučar, univ. bacc. praesc. educ.