Strani jezik u vrtiću - da ili ne?

Strani jezik u vrtiću - da ili ne?


Danas vrtići, uz redovan program, nude i mnoge druge dodatne aktivnosti za djecu; sportski program, dodatni likovni ili glazbeni program kao i program ranog učenja stranog jezika. Mnogi roditelji su u dilami i boje se da je djeci to prerano za usvajati jezik ili se boje da time neće dobro naučiti materinski jezik.

Kao odgojitelj koji s djecom u vrtiću provodi program ranog učenja engleskog jezika – moj odgovor je uvijek – DA! Razlog tome je što istraživanja pokazuju da je prvih šest godina djetetova života ključno u razvoju jezika pa samim time s učenjem stranog jezika ne bi trebalo čekati do osnovne škole. Naravno, jedan od uvjeta je uredan govorno-jezični razvoj. Kako će se samo znanje manifestirati kod djeteta, ovisi o njemu samom i o načinu učenja.

 

 

Prednosti ranog početka

  • Jezik usvajaju bez svjesnog učenja
  • Djeca su sposobna oponašati izgovor i sama shvatiti pravila jezika
  • Uče kroz igru – najprije shvate smisao aktivnosti, a zatim značenje jezika na kojem se sporazumijevaju s odraslima
  • Vjerojatnije je da će mlađa djeca koja jezik usvajaju, umjesto da ga svjesno uče, imati bolji izgovor, kao i bolji osjećaj za jezik i kulturu

 

Faze u usvajanju stranog jezika

  1. Tihi period
  • Na početku usvajanja jezika postoji „tihi period” u kojem dijete gleda i sluša prije nego što progovori
  • Komunikacija i razumijevanje postoji i prije nego što dijete progovori koju stranu riječ
  • Tokom ovog perioda roditelji ne bi trebali siliti dijete na dijalog tjerajući ga da ponavlja riječi
  1. Početak izgovora
  • Nakon „tihog perioda” dijete (djevojčice obično brže od dječaka) počinje izgovarati jednostavne riječi ili ustaljene kratke rečenice bilo u razgovoru ili samoinicijativno
  • Dijete pamti dijelove govora, točno imitirajući izgovor, a da i ne mora shvatiti da izgovara više od jedne riječi
  1. Unaprijeđivanje znanja stranog jezika
  • Postepeno nadograđuju fraze koje se sastoje od 1 zapamćene riječi kojoj dodaju riječi iz postojećeg vokabulara
  • Djeca postepeno počinju stvarati cijele rečenice

 

Razumijevanje

  • Obično se razumije mnogo više od onog što se uspijeva izraziti govorom te ne treba podcjenjivati sposobnost razumijevanja djece
  • Iako ne mogu razumijeti sve što čuju, djeca shvaćaju suštinu – razumiju nekoliko ključnih riječi, a ostatak odgonetnu iz konteksta

 

 

Frustracija

  • Kod usvajanja jezika, neka djeca (osobito dječaci) budu frustrirana nemogućnošću izražavanja misli na stranom jeziku, ili   željom da govore na stranom jeziku jednakom brzinom kao i na materinskom jeziku
  • Dovoljno je ponuditi djetetu malene uloge, poput brojanja do 10 na stranom jeziku, kako bi se dijete osjećalo uspješno

Greške

  • Djeci ne treba ispravljati greške jer ih to može demotivirati
  • Kao i kod učenja materinskog jezika, ako djeca slušaju odrasle da ispravno govore, svoj će govor ispraviti sami, kad im bude vrijeme

 babyhelp_logoBabyHelp team

Karmela Bučar , univ. bacc. praesc. educ.