Strani jezik u vrtiću - da ili ne?
Danas vrtići, uz redovan program, nude i mnoge druge dodatne aktivnosti za djecu; sportski program, dodatni likovni ili glazbeni program kao i program ranog učenja stranog jezika. Mnogi roditelji su u dilami i boje se da je djeci to prerano za usvajati jezik ili se boje da time neće dobro naučiti materinski jezik.
Kao odgojitelj koji s djecom u vrtiću provodi program ranog učenja engleskog jezika – moj odgovor je uvijek – DA! Razlog tome je što istraživanja pokazuju da je prvih šest godina djetetova života ključno u razvoju jezika pa samim time s učenjem stranog jezika ne bi trebalo čekati do osnovne škole. Naravno, jedan od uvjeta je uredan govorno-jezični razvoj. Kako će se samo znanje manifestirati kod djeteta, ovisi o njemu samom i o načinu učenja.
Prednosti ranog početka
- Jezik usvajaju bez svjesnog učenja
- Djeca su sposobna oponašati izgovor i sama shvatiti pravila jezika
- Uče kroz igru – najprije shvate smisao aktivnosti, a zatim značenje jezika na kojem se sporazumijevaju s odraslima
- Vjerojatnije je da će mlađa djeca koja jezik usvajaju, umjesto da ga svjesno uče, imati bolji izgovor, kao i bolji osjećaj za jezik i kulturu
Faze u usvajanju stranog jezika
- Tihi period
- Na početku usvajanja jezika postoji „tihi period” u kojem dijete gleda i sluša prije nego što progovori
- Komunikacija i razumijevanje postoji i prije nego što dijete progovori koju stranu riječ
- Tokom ovog perioda roditelji ne bi trebali siliti dijete na dijalog tjerajući ga da ponavlja riječi
- Početak izgovora
- Nakon „tihog perioda” dijete (djevojčice obično brže od dječaka) počinje izgovarati jednostavne riječi ili ustaljene kratke rečenice bilo u razgovoru ili samoinicijativno
- Dijete pamti dijelove govora, točno imitirajući izgovor, a da i ne mora shvatiti da izgovara više od jedne riječi
- Unaprijeđivanje znanja stranog jezika
- Postepeno nadograđuju fraze koje se sastoje od 1 zapamćene riječi kojoj dodaju riječi iz postojećeg vokabulara
- Djeca postepeno počinju stvarati cijele rečenice
Razumijevanje
- Obično se razumije mnogo više od onog što se uspijeva izraziti govorom te ne treba podcjenjivati sposobnost razumijevanja djece
- Iako ne mogu razumijeti sve što čuju, djeca shvaćaju suštinu – razumiju nekoliko ključnih riječi, a ostatak odgonetnu iz konteksta
Frustracija
- Kod usvajanja jezika, neka djeca (osobito dječaci) budu frustrirana nemogućnošću izražavanja misli na stranom jeziku, ili željom da govore na stranom jeziku jednakom brzinom kao i na materinskom jeziku
- Dovoljno je ponuditi djetetu malene uloge, poput brojanja do 10 na stranom jeziku, kako bi se dijete osjećalo uspješno
Greške
- Djeci ne treba ispravljati greške jer ih to može demotivirati
- Kao i kod učenja materinskog jezika, ako djeca slušaju odrasle da ispravno govore, svoj će govor ispraviti sami, kad im bude vrijeme
BabyHelp team
Karmela Bučar , univ. bacc. praesc. educ.